greekenglish
     Αρχική arrow Ιατρική Υπηρεσία arrow e-Library arrow Οδηγίες συγγραφής βιβλιογραφίας         

Φόρμα Σύνδεσης

Όνομα Χρήστη

Κωδικός

Να με θυμάσαι
Υπενθύμιση Κωδικού
Δεν έχετε λογαριασμό; Δημιουργήστε
Οδηγίες συγγραφής βιβλιογραφίας

   Σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες συγγραφής, ο κάθε επιστήμονας - συγγραφέας είναι υποχρεωμένος να τηρεί πιστά ένα πρότυπο συγγραφής των βιβλιογραφικών παραπομπών (στυλ) που χρησιμοποιεί. Οι βιβλιογραφικές αναφορές ή παραπομπές δείχνουν σε ποιά σημεία της εργασίας ο συγγραφέας έχει χρησιμοποιήσει ή μελετήσει απόψεις ή πληροφορίες που περιέχονται σε μελέτες άλλων δημιουργών.
  Οι πηγές που χρησιμοποιούνται πρέπει να αναφέρονται τόσο
μέσα στο κείμενο (in-text citations) όσο και σε λίστα βιβλιογραφίας  (References/ Bibliography) το τέλος της εργασίας.   
Εκτός των οδηγιών (instructions to authors) που αναφέρονται σε κάθε επιστημονικό περιοδικό, είναι χρήσιμο να επισκεφτεί κανείς τα παρακάτω αρχεία:

Πρότυπα/στυλ Βιβλιογραφικών Παραπομπών

Vancouver Style Aποτελεί το συνηθέστερο σύστημα για συγγραφή άρθρων σε περιοδικά και γενικότερα όπου χρειάζεται οικονομία σε λέξεις.

Harvard Style  Συνηθισμένο σύστημα για συγγραφή ιατρικών εργασιών διπλωματικών ή διδακτορικών.
 
NLM Style (National Library of Medicine) 

APA Style (American Psychological Association) Συνηθισμένο σύστημα στις κοινωνικές, ανθρωπιστικές και εφαρμοσμένες επιστήμες.

 
Παραπομπές μέσα στο κείμενο (In-text citations)
 
Οι παραπομπές (In-text citations) είναι επεξηγηματικές σημειώσεις οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στο κείμενο ενός συγγράμματος. 

Οι βιβλιογραφικές πληροφορίες πρέπει να βρίσκονται με τη μορφή συγγραφέας/χρονολογία προκειμένου να επιτρέπουν στον αναγνώστη να βρει τα πλήρη στοιχεία της πηγής που χρησιμοποιήθηκαν μέσα από τη λίστα της βιβλιογραφίας.

Ακολουθούν παραδείγματα καλής χρήσης των βιβλιογραφικών παραπομπών:

 
Για έναν συγγραφέα:

πχ    Η  Lathrop (1986) σε άρθρο της με θέμα…

  ή     In a study by Lathrop (1986)….

  ή     Οι ασθενείς στην εντατική συχνά παρουσιάζουν….. (Ρούσσος, 2006)

 

Για δύο συγγραφείς:

πχ     …….(Walker & Harding 2006)

  ή      In the article by Petrinic and  Urquhat (2007)

 

Για περισσότερους από δύο συγγραφείς:

πχ.      Lyon et al. (2004) conclude that…..  

ή          Καπιδάκης κ.ά.


Περισσότερες από μία αναφορές  στην ίδια πρόταση:

πχ       (
Rosenberg et al1998; Brettle, 2003; Walker & Harding 2006).

Για δύο ή περισσότερα έργα του ίδιο συγγραφέα δημοσιευμένα το ίδιο έτος

Αν χρησιμοποιήθηκαν έργα ίδιου συγγραφέα και δημοσιευμένα το ίδιο ημερολογιακό έτος διαχωρίζονται από μικρά γράμματα της αλφαβήτας που προστίθενται στη χρονολογία.
πχ  (Kozak 1998a) 
       (Kozak 1998b)

Αριθμοί σελίδων:

Η χρήση τους είναι προαιρετική και γίνεται με τον εξής τρόπο:

πχ       (Rogers 1999, p. 66)

ή          (Fennell et al. 2004, pp.35-40)

ή          (Ηγουμενάκης 2004, σ.15)

Η μορφή των  παραπομπών (In-text citations) μπορεί να είναι:

1. Παραπομπή υπό μορφή υποσημείωσης/σημείωσης:

πχ       ³ Στις Ειδικές Βιβλιοθήκες υπάγονται εκτός από τις νοσοκομειακές, οι    

            βιβλιοθήκες των ερευνητικών ιδρυμάτων, των τραπεζών, των

πολιτιστικών ιδρυμάτων, οι εκκλησιαστικές, των φυλακών κλπ (Μπώκος 2000, σ. 172)

2. Άμεση παραπομπή:

πχ       Σύμφωνα με τον Θανόπουλο (2003), «η επιχείρηση όπως και κάθε οργανωμένη κοινωνική έκφραση, αποκτά και αυτή μία "κουλτούρα"» (σ.17).   

3. Έμμεση παραπομπή/παράφραση:

πχ       Το «δίκαιο της πυγμής» ούτε ηθικό είναι, αλλ’ ούτε και φυσικό προνόμιο (Παπανούτσος 1975).

   
4. Παραπομπή σε δευτερεύουσα πηγή:

πχ       Ο Wiltshire (όπως αναφέρεται στο Rogers 1999, σ. 66) υποστηρίζει ότι  οι εκπαιδευόμενοι….

5. Παραπομπή σε έργο χωρίς συγγραφέα ή ανώνυμο συγγραφέα:

Όταν ένα έργο δεν έχει όνομα συγγραφέα ή πρόκειται για ανώνυμο συγγραφέα, η παραπομπή (in-text citation) αποτελείται από τις πρώτες λέξεις του τίτλου (σε πλάγια γραμματοσειρά), ακολουθούμενες από τη χρονολογία και την αρίθμηση της σελίδας.

πχ       This was evidently the case in period of Renaissance (Temporary art 1998, p.74).

 

 Λίστα Βιβλιογραφίας (Bibliography/References)

Τόσο για τη λίστα βιβλιογραφικών αναφορών όσο και για τη βιβλιογραφία θα πρέπει να χρησιμοποιείται το ίδιο στυλ βιβλιογραφικών αναφορών.    

Η λίστα των βιβλιογραφικών αναφορών/βιβλιογραφία βρίσκεται στο τέλος ενός συγγράμματος ή μιας ερευνητικής εργασίας και φέρει την κεφαλίδα Βιβλιογραφικές Αναφορές ή Βιβλιογραφία (References/Bibliography).

Στη λίστα βιβλιογραφικών αναφορών παρατίθενται με αλφαβητική σειρά (κατά όνομα συγγραφέα) μόνο οι πηγές που χρησιμοποιήθηκαν στη συγγραφή της εργασίας. Εξαίρεση στα παραπάνω αποτελεί το πρότυπο Vancouver γιατί στο συγκεκριμένο στυλ οι πηγές παρατίθενται αριθμητικά σύμφωνα με τη σειρά που εμφανίζονται μέσα στο κείμενο.

Τα παρακάτω στοιχεία είναι απαραίτητο να περιλαμβάνονται σε μια λίστα βιβλιογραφικών αναφορών/βιβλιογραφίας:

Συγγραφέας ή επιμελητής, έτος δημοσίευσης, τίτλος του τεκμηρίου, πληροφορίες δημοσίευσης

Για βιβλίο με έναν συγγραφέα:
πχ       Κόκκος, Α.  (2005) Εκπαίδευση Ενηλίκων: Ανιχνεύοντας το πεδίο.
            Αθήνα:   Μεταίχμιο.

Για βιβλίο με δύο συγγραφείς:
πχ       Burns, N. and Grove, S.K. (1997) The practice of nursing research:
            conduct, critique and utilization.
3rd ed. London: Saunders

Για κεφάλαιο ενός βιβλίου:
πχ       Βεργίδης, Δ. (1999) Σχεδιασμός και δόμηση προγραμμάτων εκπαίδευσης  
            ενηλίκων. Στο: Βεργίδης, Δ. και Καραλής, Θ. Εκπαίδευση ενηλίκων: 
            Σχεδιασμός, οργάνωση και αξιολόγηση προγραμμάτων.
Πάτρα: ΕΑΠ.

Για άρθρο ενός περιοδικού

πχ
      Petrinic, T. and Urquhat, C. (2007) The education and training needs of
           health librarians- the genetalist versus specialist dilemma. Health 
           Information and Libraries Journal,
24: 167-176.

Για πρακτικά Συνεδρίου
πχ       Καλογεράκη, Ε. και Τσαλαπατάνη, Ε. (2008) Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων των νοσοκομειακών
           βιβλιοθηκών. Πρακτικά 17ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, «Η αξιολόγηση των Βιβλιοθηκών
           ως στοιχείο ποιότητας των Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων»
Ιωάννινα, 24-26/9/08. Διαθέσιμο στο δικτυακό τόπο:

            http
://17conf.lib.uoi.gr/index.php/3i-imera.html
(5/2/09)

Για διπλωματικές και διδακτορικές διατριβές
πχ       Λευθεριώτου, Π. (2005) Διερεύνηση εκπαιδευτικών αναγκών εκπαιδευτών της Γενικής Γραμματείας Εκπαίδευσης
           Ενηλίκων
. Διπλωματική εργασία. Πάτρα: ΕΑΠ

Για ιστοσελίδες

πχ       Ένωση Κολεγιακών και Ερευνητικών Βιβλιοθηκών των ΗΠΑ (ACRL). (2001) Στόχοι για τη διδασκαλία της
            πληροφοριακής παιδείας: ένα υπόδειγμα έκθεσης για ακαδημαϊκούς βιβλιοθηκονόμους.
Διαθέσιμο στο δικτυακό 
            τόπο: http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/standards/ObjInfoLItInstr.pdf (20/11/08)

 

Έχουν αναπτυχθεί διάφορα στυλ μορφοποίησης βιβλιογραφικών πληροφοριών, τα οποία αν και περιλαμβάνουν τα ίδια βιβλιογραφικά στοιχεία, διαφέρουν μεταξύ τους ως προς τον τρόπο που δομείται και εμφανίζεται η πληροφορία.

Ωστόσο, πρέπει να γίνεται χρήση ενός μόνο στυλ βιβλιογραφικών αναφορών σε μια εργασία.

 

 

 

 


 

 


 

 

 

 

 

Για τη συγγραφή των παραπάνω, χρήσιμες πληροφορίες αντλήθηκαν από την ιστοσελίδα της βιβλιοθήκης του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου.

Τμήμα Πληροφορικής Ασκληπιείου Βούλας
Αριθμός Επισκεπτών